top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Mine tipoldeforældre fra Sædding

Opdateret: 21. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 4 er "Close to Home".


Den her er til min mors familie.


Sidste oktober var jeg på en hurtig cykeltur tæt på hjemmet i Videbæk. Målet var Sædding Kirke, hvor der står en mindesten over Søren Kierkegaards slægtsgård. Men mens jeg stod der, slog det mig, at jeg da vist havde forfædre, som havde boet her i sognet. Mon ikke min egen slægt havde en sten eller to stående inde på kirkegården?

Og ganske rigtigt, midt i det meget omfattende lapidarium i det bagerste hjørne af kirkegården stod stenen over Jens (1849-1934) og Nielsine Petrine Mortensen(1860-1933), mine tipoldeforældre, set her på billedet sammen med deres ældste 10 børn, heriblandt min morfars mor. Og nej, jeg har ikke lavet en fejl, Jens' fødselsår er forkert på gravstenen.

For hundrede år siden boede Jens og Nielsine Petrine på Solvangvej 8, kun seks kilometer fra hvor jeg nu bor i Videbæk. I bogen "slægters gang i Sædding Sogn" kan man læse en smule om deres rolle som stifterne af søndagsskolen i Sædding sogn. Jeg har vedlagt både et udklip af bogen og et senere luftfoto af gården (hvor man kan se flyverens skygge!).


39 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page