top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Et 100 år gammelt øjebliksbillede.

Opdateret: 7. mar. 2021

Her er lidt slægtshistorie fra begge sider af familien. Det er i denne måned 100 år siden, at hele Danmarks befolkning blev registreret i folketællingen 1921. Informationer om folk fra alle landets sogne blev på en og samme dag noteret i flere hundrede tusinde spørgeskemaer, som nu kan gennemsøges online. Tilsammen giver det et landsomspændende øjebliksbillede af, hvor hver enkelt dansker befandt sig på den første februar 1921.


Dette gælder naturligvis også vores dalevende forfædre (på nær en enkelt). Gennem et lille hul i fortidens tåge kan vi kigge ind på det, som for dem har været en helt normal tirsdag. Jeg tænkte, at det kunne være interessant for mig og min familie at tage et kig i folketællingen og se, hvor vores forfædre befandt sig for 100 år siden. Her har jeg samlet mine opdagelser. Det er et af mine længere indlæg, så jeg har delt skriveriet op i fire dele. En til hver af mine bedsteforældre. Det er altså muligt at springe til den del, man er mest interesseret i. Allernederst er der et kort, hvor man kan se de forskellige steder, jeg nævner.

 

Min farfar Kristian Harpøth Møller er den eneste af mine bedsteforældre, som er med i folketællingen. Mine øvrige bedsteforældre var ikke født endnu, men Kristian var 2½ år gammel og boede med sine forældre Peder og Katrine i Vester Kjærhus i den lille fiskerlandsby Handbjerg ved Limfjorden. Billedet nedenfor må være taget omkring dette tidspunkt. Her kan man se Kristian til venstre med sin far, som var fisker.

Bagerst fra venstre: oldefar Peder, oldemor Katrine og en tjenestepige. Forrest fra venstre: farfar Kristian, hans lillesøster Edith, og hans storebror Carl.

1921 skulle vise sig at blive det sidste år, Kristian boede i huset ved fjorden. Da billedet her blev taget led oldefar Peder måske allerede af den "vandeksem", som i sidste ende drev ham væk fra fiskeriet og Handbjerg. Man kan læse mere om farfars far i dette indlæg fra sidste år.

Vester Kjærhus i Handbjerg

Fra farfar Kristians barndomshjem i Handbjerg var der ikke langt til Mosehus, hvor hans morfar og mormor boede. Da folketællingen fandt sted i 1921 var hans morfar dog ikke hjemme. Han befandt sig i stedet på Herning Sygehus. Hvorfor han var der ved jeg ikke, men han døde året efter. Kristians farfar og farmor boede i 1921 på De Gamles Hjem i Holstebro. Nogle måneder forinden havde hans farfar givet hånd til Kong Christian X, mens han var i København for at markere 50-året for sin tjeneste i livgarden. Mere om den historie her.

 

Min farmor Johanne Larsen var endnu ikke født den 1. februar 1921. Hendes forældre havde ikke mødt hinanden endnu, ja faktisk befandt de sig flere tusinde kilometer fra hinanden. I folketællingen finder vi hendes far Henrik på præstegården i Vejerslev på Mors. Her var han gårdforpagter efter at han nogle år forinden havde måttet sælge sin egen gård, da en gigtsygdom gjorde ham ude af stand til at drive den. Det er interessant, at han endte med at arbejde her på præstegården, for det er den selvsamme præstegård, hvor min berygtede forfader Balthazar Nissen huserede over 200 år forinden.


Farmor Johannes mor, Ane Kirstine, er ikke til at finde i folketællingen. Det er fordi hun i 1921 befandt på den modsatte side af Atlanterhavet, nærmere bestemt i Connecticut i USA. Den 28. februar 1921, mens Henrik passede præstegården på Mors, underskrev hun sågar en såkaldt intentionserklæring. Her afsvor hun sig troskab til den danske konge og udtrykte sin hensigt, at blive amerikansk statsborger. Det har jeg skrevet mere om her.

Faktisk er det efterhånden tredje gang, jeg skriver om oldemor Ane Kirstines amerikanske drøm. Ovenfor er dog et dokument, som jeg ikke har vist før. Det er en side af den amerikanske folketælling fra 1920, hvor Ane Kirstine optræder. Hun befandt sig på Atwood Street 4 i byen Hartford i Connecticut, hvor hun var stuepige hos en læge. Nedenfor har jeg lavet et udklip, som kun viser Ane Kirstine og hendes arbejdsgivere.

 

Min morfar Jens Peter Knudsens forældre var heller ikke gift endnu ved folketællingen i 1921. Hans mor Jenny ses i folketællingen boende i Sædding Sogn hjemme hos sine forældre, Jens og Petrine. Det er disse bedsteforældre, som min morfar er opkaldt efter. Da jeg sidste år skrev et opslag om Jennys forældre, delte jeg et luftfoto af den gård, som jeg mente, de havde boet på. Efter at have kigget i diverse folketællinger er jeg ikke længere så sikker. Jeg kan nemlig se, at matrikelnummeret, som de bor på, skifter en del, og ingen af dem er gården på billedet.

Morfars far, Christen, var ikke hos sine forældre i folketællingen. Han var tjenestekarl på en gård i Ganer lidt udenfor Skjern. Men hans forældre, Jens Christian og Thomasine, var ikke langt væk. De findes blot et par sider længere henne i folketællingen, hvor der står, at de boede på Vestergade i Skjern. Jeg er kommet frem til, at det er den gade, som i dag hedder Poppelallé. Her var de flyttet hen på deres gamle dage efter engang at have været landbrugere i Nørre Vium.

 

Min mormor Karla Kjærgaard var endnu ikke født i 1921. Hendes forældre, Jens og Sine, var imidlertid allerede gift og boede sammen på Donslund Mark et stykke syd for Grindsted. Så vidt jeg ved var det også her, min mormor Karla senere blev født, men i 1921 var Karlas storebror Niels det eneste barn.


For nogle år siden var jeg på tur i området med min mormors søskende Johannes og Tove for at se stederne, familien havde boet. De fortalte om hvordan deres forældre samt deres moster Tomine dengang havde været naboer på Donslund Mark. Her voksede mormor Karla op side om side med både søskende, kusiner og fætre, indtil mine oldeforældre gik fallit og familien måtte forlade hjemmet. Stedet, hvor Mormors forældre boede i 1921 er markeret med rødt nedenfor. Gården, hvor hendes moster Tomine boede med sin mand, har jeg markeret med gult.

I folketællingen 1921 kan man i øvrigt se, at min mormors mormor, Karen Katrine, var i live og boede hos sin datter, min oldemor. Jeg kender ikke nogle historier om tipoldemor Karen Katrine, men på min tur i området blev jeg vist billedet nedenfor, som forestiller Karen Katrine sammen med moster Tomine og hendes to døtre. Billedet er taget udenfor Tomines hjem, og ser ud til at være taget i årene omkring folketællingen 1921. Det var Tomines søn, "mosters" Anders, som viste mig billedet.

Længst til venstre: tipoldemor Karen Katrine. Længst til højre: mormors moster Tomine.
 

Således slutter vores 1921-rundtur i stamtræet. Fire familier, som intet kendte til hinanden, men som alligevel hundrede år senere er blevet en og samme slægt. Her har jeg samlet dem alle sammen på et interaktivt verdenskort. Jeg har farvet min farfars familie orange, min farmors blå, morfars lilla og mormors grøn. Jeg ved desværre ikke præcist hvor alle boede, så nogle af nålene har jeg bare sat i nærområdet.


86 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page