top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Ane Kirstine ville være amerikaner

Opdateret: 21. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 5 er "So Far Away".


Den her er til min fars familie.

Og så er den i øvrigt længere end normalt.


Jeg tror ikke, at jeg har en eneste forfader, som har været lige så langt væk som min farmors mor, Ane Kirstine Frøslev (som senere blev gift og hed Larsen). Det tager kun et hurtigt blik øverst på første billede at se, hvor hun i 1912 rejste hen - nemlig "Guds eget land", USA.

Den 10. juli 1912 ankom hun med skibet "Hellig Olav" til havnen i New York City, efter at have været på havet i 13 dage. Det må have været en uhyggelig tur at tage for en kun 22-årig udkantsdansker, som aldrig havde haft engelsk i skolen - især set i lyset af, at Titanic var sunket på vejen dertil knap 3 måneder forinden.


I mandags fik jeg hjælp af en amerikansk slægtsforsker til at finde tre dokumenter vedrørende Kirstines tid i USA. Her vil jeg dele det, jeg finder mest interessant, nemlig en såkaldt "intentionserklæring" fra 1921. Det er igen den på billedet.

Selve indholdet vil jeg lade den enkelte læse for sig selv. Blandt andet står der en beskrivelse af Ane Kirstines udseende, hendes adresse i Connecticut, samt den meget specifikke detalje, at hun sværger at hun hverken er anarkist eller tilhænger af polygami. Jeg har i øvrigt vedlagt et billede af Kirstine som reference (det blev først taget flere år senere).


Intentionserklæringen var første skridt, hvis man ville naturaliseres i USA, dvs. få statsborgerskab. For at kunne skrive under på intentionserklæringen skulle man først have boet i landet i mindst to år. Derudover skulle man vente yderligere tre år, før man kunne skrive under på en ansøgning om naturalisation.


Men enhver, som kender det mindste til min slægt ved jo nok også, at vi ikke bor i Connecticut. Kirstine nåede nemlig aldrig at blive amerikansk statsborger.


Få år efter at hun skrev under på intentionserklæringen i 1921, var hun hjemme i Danmark på besøg. Jeg har fået at vide, at det var første gang siden 1912, at hun havde set familien på Mors. Mens hun var på Mors mødte hun Henrik Larsen fra Vester Assels , og noget må jo have fungeret mellem dem, for den 29. april 1923 blev de viet i Frøslev Kirke på Mors.

Kirstine vendte aldrig tilbage til USA. Hun skrev brev derover og fik dem til at sende hendes ejendele hjem til Danmark med posten. Skibskisten, som tingene blev sendt i står nu i mine forældres stue. Klistermærket fra turen er der stadig (se det sidste billede).


På den måde endte Kirstine med at flytte dobbelt så langt, som emigranterne til USA normalt gjorde på den tid. Alligevel endte hun sin rejse i Ørding på Mors, den selvsamme ø hun startede på.


Stor tak til "PJ The Orphan Genealogist" for hjælpen!


Kilder (blandt andre):

31 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page