top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Det sorte får

Opdateret: 21. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 33 er "Troublemaker".


Den her er til min fars familie.

I denne uge vil jeg fortælle om min tiptiptiptiptiptipoldefar, Balthazar Nissen (død 1732). Han er velnok min slægts største ballademager, selvom den betegnelse nok er en grov underdrivelse.


Balthazar er den ældste jeg kender i en længere række af forfædre med efternavnet Nissen. Da jeg første gang stødte på ham i et stamtræ blev jeg straks begejstret, for heraf fremgik det nemlig, at han var præst i Vejerslev og Blidstrup Kirker på Mors.

Fluks slog jeg op i Wibergs Præstehistorie, oversigten over danske præster efter reformationen, og fandt siden om Vejerslev og Blidstrup Kirke, hvor et væld af informationer ventede (uddrag skrevet ud fra oversigten):

Præst i Vejerslev og Blidstrup, ”Balthasar Nissen”, født i Haderslev. Hans far var i præsteembedet i Vonsild og Dalby kirker ved Kolding. Balthasar blev beskikket i embedet 13. marts 1703. Før denne embedsstilling var han missionær i Ostindien i 1 år. Han var student i Kiel i 1693 og i København i 1697. Gift første gang med Anna Cathrine Jørgensdatter Wissing. Andet ægteskab var med Anna Margrete de Groth. Tredje og sidste gang blev han viet den 19. oktober 1706 i Fredericia i Trinitatiskirken med Birgitte Henningsdatter Ermandinger. Balthasar var suspenderet i nogen tid som beskyldt for Anna Jensdatter Damsgaard. Han slap ved benægtelsesed, men måtte bøde 12 rigsdaler til enker og 12 rigsdaler til Magister Rogert. Han døde i januar 1732 i yderste armod. Hans dødsbo blev vurderet til 18 rigsdaler, 5 mark og 4 skillinger. Heraf var 1 rigsdaler, 1 mark og 5 skillinger værdien på hans fjorten bøger.

Her var alverdens informationer om missionærtogter til det sydlige Asien og ægteskaber, som sluttede for tidligt. Ovenikøbet var der henvisninger til en far, som var præst i Sønderjylland, selvom den del dog senere viste sig at være usand.


Mest interessant fandt jeg dog bemærkningerne om, at Balthazar var blevet beskyldt for noget, som forårsagede at han blev midlertidigt suspenderet fra embedet og skulle betale en bøde. Det stod ikke klart for mig ud fra teksten, hvad der egentlig havde fundet sted. Ja, det virkede næsten, som om teksten bevidst undgik at nævne, hvad Balthazar var blevet beskyldt for.


Nysgerrig loggede jeg ind på foreningen for danske slægtsforskeres forum for at høre, om nogen vidste, hvor man måske kunne finde mere. Allerede samme dag kom et yderst brugbart respons, nemlig to links til de såkaldte Nygaards sedler og beskeden "Der står da lidt her" (billede 3 og 4).

Her stod ganske rigtigt sort på hvidt, tilmed med kildehenvisning, hvad det dog var, der havde fundet sted dengang i 1729. Balthazar var blevet tiltalt for hor. Samkvem med en kvinde udenfor sit ægteskab med min 6*tip-oldemor Birgitte Ermandinger. Og som om det ikke var nok, var han også blevet udlagt som fader til et nyfødt barn. Temmeligt usmart af ham, for at sige det mildt.


Selvom han som tidligere beskrevet slap med en irettesættelse og en bøde, døde Balthazar altså alligevel 3 år senere i yderste armod. Om fattigdommen skyldtes hans utugtssag står der ikke direkte i mine kilder, men under alle omstændigheder har han næppe været særligt populær i sin sidste tid. Særligt ikke hos sin hustru, som i øvrigt overlevede sin mand med næsten 30 år uden at blive gift igen. Hun og børnene stod tilbage med en ubetydelig arv og en grim plet på deres omdømme, som efterslægten heldigvis efterhånden har fået vasket af sig igen.

29 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page