top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Da Viborg brændte

Opdateret: 21. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 9 er "Disaster".

Den her er til min fars familie.

Jeg ved ikke meget om min tiptiptiptiptiptipoldefar Hans Jørgen Krogh (1675-1737). Det meste af det, jeg ved, kan man læse i en beretning, som præsten i Skive skrev til biskoppen i Viborg i 1771. På billedet har jeg highlightet den del af skriveriet, som handler om Hans Jørgen. Heraf fremgår det at han var en velhavende købmand i Viborg. I forbindelse med ugens tema er det særligt den allersidste del, jeg vil have, at man lægger mærke til.

Den 25. juni 1726 startede som en helt almindelig dag i Viborg. Hjemme hos Peder Vandet, som var en købmand ligesom min forfader, skulle der brygges øl denne dag. En tjenestepige tændte op under karret. Knipperne af tørret lyng, som skulle holde blusset kørende, havde hun anbragt på gulvet tæt ved. Men på en vindig dag i den tørre højsommer var dette en farlig kombination. Gløder fra ilden sprang ud og fik fat i lyngen, hvorfra den hurtigt spredtes til andre dele af huset.


Snart stod hele bygningen i flammer. Branden spredte sig til nabohusene, herefter naboernes naboer, herefter hele torvet. Over de næste 34 timer fortærede ilden næsten halvdelen af Viborg by. Hele bymidten gik op i lys lue, inklusive domkirken og rådhuset, og 215 familier, heriblandt Hans Jørgens, stod nu tilbage uden tag over hovedet. Der er tale om Viborgs vel nok største katastrofe til dato. Umiddelbart efter branden blev kortet på billedet tegnet. Her indikerer de tomme mørke felter de områder i midten af byen hvor branden lagde alting øde.

Der er ingen, der ved, hvad der blev af tjenestepigen, som startede ilden. Ligeledes ved jeg heller ikke, hvordan det gik min forfader, som mistede alting i branden. Hvad jeg ved er, at Hans Jørgen, ligesom alle de andre ofre af branden modtog 12 års skattefrihed af Hans Majestæt Kongen. Men dette har nok ikke været den helt store trøst, da branden fandt sted før forsikring blev opfundet, og de fleste nok aldrig slap ud af fattigdommen. Hans Jørgen Krogh døde 11 år efter branden, cirka 62 år gammel.

17 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page