top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Møller-navnets rødder

Opdateret: 21. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 3 er "Long Line".


Jeg startede lidt sent, men nu har jeg indhentet ugetallet. Den her er også til familien på min fars side.


Hvis der er en ting, som har det med at gå igen på tværs af en slægtslinje, så må det vel være efternavnet. I min oldefars stamtræ findes der en lang linje af folk med navnet "Krogh", som strækker sig helt fra 1500-tallet og ned til 1800-tallet.

300 år er en ret lang linje i sig selv, men det stopper ikke her. For lige da Krogh-familien stiller træskoene begynder et nyt dynasti, nemlig "Møller"-linjen. Det er den, som stadig varer ved i dag. Jeg har highlightet Krogh-erne med rødt og Møllerne med blåt på stamtræet på billedet.


De to efternavne smelter sammen ved det gule felt. Det er Marie Kirstine Krogh (født cirka 1748, død 1835). Hun kommer fra Flyndersø Mølle. Her var hendes far nemlig møller. Marie Kirstine endte med at få barnet Christen, som kom i lære på selvsamme mølle. Christen endte med at få tilnavnet "Møller", og det er jo et tilnavn, som viste sig at hænge ved.


På den måde starter Møller-linjen der, hvor Krogh-linjen slutter. Nemlig med Marie Kirstine Krogh på Flyndersø Mølle.

24 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page