top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Flere minder fra treårskrigen

Opdateret: 21. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 29 er "Newsworthy".

Den her er til min fars familie.


For nogle uger siden delte jeg to avisartikler, som blev skrevet i forbindelse med mine tiptipoldeforældres guldbryllup i 1905. Der var tale om min oldemor Katrines bedsteforældre, Dorthe Katrine Christensen (1835-1924) og Anders Sørensen Meldgaard (1821-1909). Fiskeren Anders havde i sine unge dage deltaget i treårskrigen som dragon, og særligt hans historier herfra fyldte en del i de to artikler.


Jeg benytter denne uges tema til at vende tilbage til det gamle guldbrudepar. Siden jeg skrev det første indlæg, er det lykkes mig at finde yderligere tre nyhedsartikler om parret. Den første er fra Skive Folkeblad og er udgivet to dage efter guldbrylluppet. Den beskriver festlighederne og gaverne i forbindelse med guldbryllupsdagen, og så indeholder den mindsandten endnu et foto af Katrine og Anders, som jeg ikke har set før!

Artikel nummer to er blot en kort notits, men stadig interessant, for den blev udgivet i det landsdækkende tidsskrift, som i dag hedder Berlingske Tidene. Så nyhedsværdigt var det åbenbart, når en krigsveteran havde guldbryllup.

Tredje og sidste artikel er en længere en af slagsen, også fra Skive Folkeblad. Den indeholder mange af de samme informationer som den lange artikel, jeg delte for nogle uger siden, men her er der endnu flere detaljer på - også lidt vedrørende fiskerparrets liv i Handbjerg efter krigen.


Det kan være lidt svært at læse de gotiske bogstaver, men især de lange artikler kan anbefales, hvis man er interesseret i et lille blik ind i sine forfædres liv. Vi er heldige med disse artikler! Det er langtfra alle tiptipoldeforældre, som er så veldokumenteret.


11 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page