top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Min ældste forfader

Opdateret: 21. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 40 er "Oldest".

Den her er til min fars familie.


Hvem er min ældste ane? Det vil sige dén forfader, som levede længst tid, og altså ikke den, som blev født først. Inspireret af ugens tema er jeg kravlet i stamtræet for at finde svaret. Det er ikke alle, som jeg har fødsels-/dødsår på, så her tæller jeg kun dem, hvis alder jeg er relativt sikker på. Efter at have gennemsøgt noterne mener jeg at have fundet svaret på spørgsmålet - og mere til. Her kommer mine TOP 3 ældste forfædre!

 

På tredjepladsen har vi min tiptipoldemor, Dorthe Katrine Christensen (1835-1924), med sine 89 år, 1 måned, og 25 dage (det er 32562 dage). Jeg har nævnt Katrine to gange før, i uge 19 og 29, da jeg delte avisklip fra hendes guldbryllup i 1905. Hendes mand, som var veteran fra treårskrigen, døde i 1909, mens Katrine, som var 13 år yngre, holdt sig kørende endnu 15 år. Jeg har fået det vedlagte foto af Katrine fra Vinderup lokalarkiv. Her ses hun sammen med søn, barnebarn, og oldebarn. Jeg stammer ikke fra nogle af sidstnævnte.

Da Katrine døde i 1924 bemærkedes det i kirkebogen, at hun var Hjerm Sogns ældste kvinde.

Dog blev hun ikke lige så gammel som:

 

Maren Sørensdatter (1791-1883), som med sine 92 år, 9 måneder og cirka 30 dage (cirka 33905 dage) hapser andenpladsen. Maren er faktisk Katrines svigermor, og de boede begge størstedelen af deres voksenliv i fiskerhuset Gydsbækhus i Handbjerg ved Limfjorden. Jeg har ingen billeder af Maren, og trods den lange levetid er der heller ikke meget at berette om. Dog er vi så heldige, at præsten i forbindelse med begravelsen tog sig tid til at skrive en afsluttende bemærkning i kirkebogen vedrørende hendes sidste tid på Jorden:

Her står: "Hun gik i barndom, men havde dog enkelte lyse øjeblikke, navnlig sidste dag hun levede". Maren var enke i 30 år, før hun døde i 1883.

 

Titlen som min længstlevende forfader må dog gå til min "ni gange tip"-oldefar, Niels Christensen Krogh (ca. 1566-ca. 1665). Denne oldgamle gren af stamtræet rækker helt til Norge, hvor Niels var præst i Berg Kirke tæt ved byen Halden.


Jeg må ærligt indrømme, at alt, hvad jeg ved om Niels kommer fra et enkelt sted, nemlig bogen "Nye Samling af Danske- Norske- og Islandske- Jubel-Lærere" fra 1783. Her står, at den gamle nordmand levede 99 år. Dermed slår han altså nemt begge konkurrenter. I samme bog står i øvrigt, at han fungerede som præst, helt til han var 91, hvorefter han levede sine sidste godt otte år i sengen. Det lyder næsten for vildt til alt sammen at være sandt.

 

Før jeg nu slutter, er jeg nødt til at nævne, at jeg mens jeg skrev dette opslag har fundet en fejl i mine beregninger. Tredjepladsen burde nemlig være gået til min oldemor, Ane Kirstine Frøslev (1890-1979), som slog Katrine med et par måneder. Heldigvis gør det ikke så meget. Alt hvad jeg ellers skrev om Katrine er sandt, og hvis man vil vide mere om Oldemor Ane Kirstine, kan man læse opslagene fra uge 4 og 30.

33 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page