top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Møller-slægtens sølvtøj

Opdateret: 21. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 8 er "Prosperity", som betyder velstand eller medgang.


Den her er til min fars familie.


Min tiptiptipoldefar Christen Poulsen Møller (1776-1847) er den første i min slægt med navnet Møller. Som jeg nævnte i uge 3 erhvervede han sig tilnavnet ved at være møllersvend hos sin onkel på Flyndersø Mølle i en lang årrække. Ingen af hans efterkommere var møllere, men alligevel hang navnet ved. Det tyder på, at der var en vis stolthed forbundet med navnet, for dengang var det ikke en selvfølge, at efternavne gik i arv på tværs af generationer.


Her kunne man begynde at gisne om, at Christen nok har været en relativt velhavende herre. Men jeg er så heldig, at jeg ikke behøver gætte. Et af Christens oldebørn skrev nemlig dette om ham i en bog tilbage i 1942 (se første billede):

Christen Møller blev viet i Rønbjerg Kirke den 28. april 1807 med Maren Lauritsdatter Heede (1776-1852). I forbindelse med brylluppet fik parret sig seks skeer og en sukkertang lavet af sølv. I tangen og skeernes overflade var indgraveret initialerne CS - MH. Herudover bar skeerne datoen for brylluppet, mens sukkertangen havde årstallene 1677 og 1740.


Jeg ved ikke, hvad årstallene på sukkertangen kan tænkes at betyde. De to initialsæt skal være brudeparrets. MH er Maren Heede, og CS står ifølge overleveringen for Christen Serup. Serup er ikke et tilnavn, som jeg har set Christen bruge i folketællinger og kirkebøger, men det kan sagtens have været det, han uofficielt blev kaldt mens han var møllersvend - På samme måde som tilnavnet Møller også først ser ud til at være opstået, efter han blev gift og flyttede væk fra møllen. Jeg gætter på, at Christen må have fået navnet Serup fra sin far, Poul. For da Christen døde, skrev præsten i kirkebogen, at hans far hed Poul Serup (længst til højre på andet billede).

Ifølge kirkebogen døde Christen Møller (eller Serup) af kræft i kinden. Han var 71 år og boede sammen med Maren på gården Libergreen i Borbjerg Sogn. Maren døde fem år efter.


Ved ægteparrets død gik sølvskeerne og sukkertangen i arv. De tre skeer og tangen gik til sønnen Poul Møller og hans kone Frederikke Thorning. De tre sidste skeer fik Frederikkes søster og svoger. Poul og Frederikkes tre skeer og sukkertangen gav de videre til barnet Andreas Frederik Møller, min tipoldefar. Andreas gav en ske til hver af sine sønner, Anton, Martin og min oldefar Peder. Og så videre, og så videre.

De seks skeer er nu om dage spredt for alle vinde. Den ene ske, som jeg har et billede af, er desværre blevet stjålet og sikkert smeltet om. Ligesom skeerne er deres ejere, Møllerne, nu spredt over hele landet. En bred efterslægt til to gårdfolk fra Salling.

24 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page