top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Tiptipoldefar i treårskrigen

Opdateret: 22. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 19 er "Service".


Den her er til min fars familie.


Ordet "service" oversættes som "tjeneste". Det åbner jo for mange mulige fortællinger, da det fra gammel tid har ligget i den danske kultur, at unge mænd og kvinder drog fra hjemmet og blev tjenestepiger og -karle. Dog tror jeg, at ordet havde en anden hentydning, da det blev skrevet: nemlig krigstjeneste.


Jeg kender efterhånden til en god håndfuld forfædre, som alle har deltaget i diverse krige. I denne uge vil jeg dele lidt om min tiptipoldefar Anders Sørensen Meldgaard (1821-1909), som deltog i treårskrigen mod Tyskland fra 1848-1850. Han var født og boede hele sit liv i Handbjerg i fiskerhuset Gysbækhus.


Jeg er så heldig at kunne fremvise to avisartikler om Anders' oplevelser i krigen. Begge blev de udgivet i forbindelse med Anders og konen Katrines guldbryllup i 1905. Den ene artikel indeholder oven i købet et foto. Den har jeg fået af lokalarkivet i Vinderup. Den anden er til gengæld lidt længere. Den fandt jeg i Lemvig Folkeblad på mediestream.dk.


De to artikler taler for sig selv, så jeg vil bare slutte dette oplæg med lidt historisk kontekst. Treårskrigen (eller den første slesvigske krig) var en borgerkrig, hvor Slesvig-Holstein med hjælp fra Det Tyske Forbund forsøgte at løsrive sig fra Danmark. Generalmajor Olaf Rye, som nævnes i begge artikler var en krigshelt, som døde under slaget ved Fredericia i 1849. Før han døde, nåede han at opleve den danske sejr i slaget, som resulterede i en våbenhvile mellem Slesvig-Holstein og de danske tropper, hvor de tyske soldater trak sig ud af landet - midlertidigt.


22 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page