top of page
  • Forfatters billedehamfrags

Ulykke på isen

Opdateret: 21. feb. 2021

Opslaget blev skrevet i forbindelse med 52 Ancestors in 52 Weeks-projektet.

Temaet for uge 14 er "Water".


Den her er til min mors familie.

Vand er i mange sammenhænge forbundet med liv. På min fars side af familien var der endda et par stykker, som i bogstaveligste forstand levede af vandet - navnet Møller kommer jo af en vandmølle. Men i dag holder jeg mig til min mødrene slægt og fortæller en historie, hvor vandet bestemt ikke betød liv.

Min tiptipoldefar, Christen Esbensen (1821-1884) var født i Lønborg ved Ringkøbing Fjord. Her voksede han op med sine forældre og søskende, heriblandt lillebroren Niels Christian. Det meste af det, jeg ved om Esben, kan man læse i min morfars slægtsbog, "Min Slægt fra Hvide". På billede 2 ses et uddrag. Her har jeg fremhævet den del, jeg vil dele i denne uge.

En dag i vinteren 1842 var nogle unge drenge fra sognet, heriblandt Christen på 20 år og lillebror Niels Christian på 14, taget ned til den tilfrosne Ringkøbing Fjord med deres ålejern. Her var det planen, at eftermiddagen skulle gå med ålestangeri gennem huller i isen, så at de om aftenen kunne vende hjem med spanden fuld af ål. En hyggelig dag med vennerne. Men turen udviklede sig imidlertid ikke helt planmæssigt.


Christens lillebror var gået for langt ud på isen, og pludselig holdt den ikke længere. Niels Christian faldt igennem og ned i det frysende kolde vand. Christen forsøgte at komme ud til broren for at få ham op, men faldt selv igennem og måtte reddes op af en tredje dreng, Da man endelig nåede ud til hullet, som Niels Christian var faldet i, var det for sent.


Historien fortælles af en "Knud Nielsen", som jeg ikke umiddelbart kan finde ud af, hvem er. Til gengæld kan man i kirkebogen læse en smule om begivenhederne den dag, som kan bekræfte dele af historien (tredje billede). Det er svært at tyde, men med lidt hjælp kan jeg læse: "druknede i Søen (efterfulgt af et utydeligt stykke) ved at løbe på Skøjter. født i Lønborg 12 Decbr 1827".


15 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page